1.12.05

4. IK GETUIG DAT HIJ DE ZOON VAN GOD IS [Joh. 1:29-34]

De volgende dag zag hij Jezus naar zich toe komen, en hij zei: ‘Daar is het lam van God, dat de zonde van de wereld wegneemt. Hij is het over wie ik zei: “Na mij komt iemand die meer is dan ik, want hij was er vóór mij.” Ook ik wist niet wie hij was, maar ik kwam met water dopen opdat hij aan Israël geopenbaard zou worden.’ (Joh. 1:29-31)

HERKENNING
De afgevaardigden van de Farizeeën stonden voor een raadsel toen zij met Johannes de Doper werden geconfronteerd. Hoe anders verloopt de ontmoeting tussen Johannes de Doper en Jezus van Nazareth! Bij eerste aanblik ziet Johannes direct wie hij voor zich heeft. Bovendien geeft hij een perfecte omschrijving van wie Jezus is en wat Hij komt doen: ‘Daar is het lam van God, dat de zonde van de wereld wegneemt.’

De moeders van Johannes de Doper en Jezus van Nazareth waren familie van elkaar. In het Lucas-evangelie wordt verteld over deze bijzondere vrouwen (Elisabet en Maria), hun echtgenoten (Zacharias en Jozef) en hun zwangerschappen. De ontmoeting tussen de zwangere vrouwen is heel bijzonder (Lucas 1). Zelfs in de moederbuik blijkt baby Johannes op te springen van blijdschap en enthousiasme over de komst van de Messias!

Toen Elisabet de groet van Maria hoorde, sprong het kind op in haar schoot; ze werd vervuld met de heilige Geest en riep luid: ‘De meest gezegende ben je van alle vrouwen, en gezegend is de vrucht van je schoot! Wie ben ik dat de moeder van mijn Heer naar mij toe komt? Toen ik je groet hoorde, sprong het kind van vreugde op in mijn schoot. Gelukkig is zij die geloofd heeft dat de woorden van de Heer in vervulling zullen gaan.’ (Luc. 1:41-45)
Johannes de Doper was het bijzondere kind van bijzondere ouders. Deze mensen - Zacharias en Elisabet - hadden vol verlangen uitgekeken naar de komst van Christus!

MET DE GEEST EN DE KRACHT VAN ELIA
In de vorige post schreef ik iets over de relatie tussen de profeet Elia en Johannes de Doper. Johannes de Doper geeft de Farizeeën het antwoord dat hij niet Elia is. Jezus zegt naderhand in Mat. 11:15 dat Johannes wél Elia is. Hoe kan dat nou?

In Lucas 1:17 kunnen we informatie vinden die deze schijnbare tegenstrijdigheid wegneemt. De woorden die ik hieronder heb overgenomen, werden uitgesproken door een engel van God tegen Zacharias, de vader van Johannes:
‘Wees niet bang, Zacharias, je gebed is verhoord: je vrouw Elisabet zal je een zoon baren, en je moet hem Johannes noemen. Vreugde en blijdschap zullen je ten deel vallen, en velen zullen zich over zijn geboorte verheugen. Hij zal groot zijn in de ogen van de Heer, en wijn en andere gegiste drank zal hij niet drinken. Hij zal vervuld worden met de heilige Geest terwijl hij nog in de schoot van zijn moeder is, en hij zal velen uit het volk van Israël tot de Heer, hun God, brengen. Als bode zal hij voor God uit gaan met de geest en de kracht van Elia om ouders met hun kinderen te verzoenen en om zondaars tot rechtvaardigheid te brengen, en zo zal hij het volk gereedmaken voor de Heer.’ (Luc.1:14-17)

Johannes de Doper had ‘de geest en de kracht van Elia’ ontvangen. Hij was een profeet die sprak met het inzicht en het gezag van de grote profeet uit het Oude Testament.
Elia was op een bijzondere manier - ‘in een stormwind’ - naar de hemel gegaan (‘met wagens van vuur en paarden van vuur’ - zo lezen we in 2 Koningen 2:11). Elia was een uitzonderlijk gezaghebbende profeet. We zien hem later in het evangelie - bij de verheerlijking op de berg - ook ineens bij Jezus verschijnen, samen met Mozes, een andere grote man van God uit het Oude Testament. (Mat. 17:3)

Johannes de Doper was niet identiek aan Elia, maar hij sprak wel met de autoriteit van Elia. Dat verklaart waarom de mensen zo diep onder de indruk waren van zijn optreden! Het verklaart misschien ook waarom de Farizeeën hem voor Elia aanzagen...

ALS EEN DUIF
Johannes de Doper sprong als baby in de buik van zijn moeder op van blijdschap. We weten dat Johannes vóór zijn publieke optreden een teruggetrokken leven leidde in de woestijn. Was hij in de tussentijd vergeten hoe Jezus er uit zag? Of kende hij Hem nog wel maar twijfelde hij er nu aan dat Hij echt de beloofde Messias was?
Kennelijk voelde Johannes de Doper intuïtief aan de Jezus de Christus was. Maar het lijkt erop dat hij een extra bevestiging van God nodig had. En die bevestiging kreeg hij ook!

En Johannes getuigde: ‘Ik heb de Geest als een duif uit de hemel zien neerdalen, en hij bleef op hem rusten. Nog wist ik niet wie hij was, maar hij die mij gezonden heeft om met water te dopen, zei tegen mij: “Wanneer je ziet dat de Geest op iemand neerdaalt en blijft rusten, dan is dat degene die doopt met de heilige Geest.” En dat heb ik gezien, en ik getuig dat hij de Zoon van God is.’ (Joh. 1:32-34)

Johannes de Doper dompelde de mensen onder in het water van de Jordaan. Jezus Christus zou mensen met de heilige Geest dopen. Als bevestiging uit de hemel zag Johannes hoe de Geest in de vorm van een duif op Jezus neerdaalde en op Hem bleef. Door dit zichtbare teken was alle twijfel bij Johannes de Doper weggenomen. Voorlopig, althans...

M@IL