26.11.05

0. WIE GAAT MEE OP REIS?

Op dit weblog ga ik de komende tijd het evangelie van Johannes bespreken. Wanneer je belangstelling voor de Bijbel hebt, nodig ik je van harte uit om met me mee te lezen. Bij elke 'reflectie' (zo noem ik mijn bijbelstudies) kun je desgewenst een commentaar achterlaten. Een vraag stellen mag vanzelfsprekend ook! Klik op COMMENTS onder aan elke post en laat mij - en andere blog lezers - weten wat je denkt. Ik stel reacties zeer op prijs.

Je kunt meelezen uit de Bijbel. Ik gebruik de Nieuwe Bijbelvertaling (NBV); kijk hier wanneer je op het scherm wilt meelezen. Desgewenst kun je hier ook naar het Woord van God luisteren. Wat je ook doet, lees in ieder geval de bijbeltekst mee - anders mis je het allerbelangrijkste! Bovendien moet je controleren of ik wel de waarheid spreek over de Bijbel. Wees kritisch en laat het me weten wanneer je denkt dat ik het mis heb. Ik leer ook graag!

Teksten die ik extra aandacht wil geven zet ik in een zogenaamd block quote. Dat ziet er zo uit:
Want God had de wereld zo lief dat hij zijn enige Zoon heeft gegeven, opdat iedereen die in hem gelooft niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft. (Johannes 3:16)
Ik zorg ervoor dat er een handige link naar het besproken bijbelgedeelte in elke posting staat, dus gemakkelijker kan ik het niet voor je maken. Als je op de titel van elke post klikt, krijg je de besproken tekst uit de NBV in beeld. Probeer het maar eens bij deze post!

Voordat we samen op weg gaan, wil ik je iets belangrijks zeggen. Als je bijbeltekst leest, dan moet je dat doen vanuit een gelovende, biddende houding. Als je het Woord van God op een andere manier leest, kun je met je verstand wel veel moois ontdekken, maar je hart wordt er dan niet door aangesproken. Neem het van mij aan: bijbellezen moet je biddend doen - je hart moet erbij betrokken worden!

Hoe doe je dat? Dat is eenvoudig. Voordat je gaat lezen zeg je zachtjes tegen God:

Lieve God, ik ga uw Woord lezen. Wilt U mij duidelijk maken wat U mij met dit bijbelgedeelte wilt zeggen? Wilt U door de kracht van uw Woord direct tot mijn hart spreken? Ik geloof dat U dat zult doen en daarom dank ik U er nu al voor. Amen!

M@IL

3 Comments:

At maandag, november 28, 2005 7:45:00 a.m., Anonymous Anoniem said...

Hoi Paul, Wanneer ga je met deze bijbelstudie beginnen en ga je dit wekelijks doen? Ik wil heel graag met je meelezen!
Jolanda Hartman

 
At maandag, november 28, 2005 9:14:00 a.m., Anonymous Anoniem said...

Hoi Paul!

Goed idee! Ik lees graag met je mee.

Bob

 
At maandag, november 28, 2005 9:33:00 a.m., Blogger Paul said...

Mooi, "Want waar twee of drie mensen in mijn naam samen zijn, ben ik in hun midden", zegt Jezus in MatteĆ¼s 18:20. En dat geldt vast en zeker ook voor het Internet!
Ik weet nog niet zo goed wat de frequentie wordt, maar ik wil wel proberen om de vaart er in te houden. Het is mijn bedoeling om per 1 december te beginnen. Op dit weblog wil ik daarna ook doorgaan met het samen lezen en bespreken van andere bijbelboeken.
Leuk dat jullie meedoen - ik hoop natuurlijk dat er meer volgen!

 

Een reactie posten

<< Home